خریدار یا مُشتَری به کسی میگویند که تمایل به معاوضه دارایی خود
با دارایی دیگری دارد. این دارایی میتواند کالای مشخص، یا یک
موضوع معنوی باشد.
مفهوم مشتری در دنیای امروز در تقابل با مفهوم فروشنده معنا
مییابد. در جهان امروزی خدمات به مشتری، مشتریان اغلب به دو دسته
تقسیم بندی می شوند:
مشتریان خارجی: کسانی هستند که افراد معمولاً آنها را مشتری تصور
میکنند. آنها میتوانند بازدیدکنندگان مغازهها و فروشگاهها،
دوستانی که در هتل اقامت دارند و یا کسانی که یک وعده شام در
رستوران سرو میکنند باشند. بدلیل اینکه آنها خارج از مکانی هستند
که شما در آن مشغول کار و فعالیت هستید به آنها مشتریان خارجی
گفته میشود. آنها به عنوان درآمدی هستند که شرکت ها را در مسیر
دادوستد شناور نگه میدارند. افرادی که در صنعت کار میکنند بیشتر
زمان خود را صرف تلاش برای اطمینان حاصل کردن این نوع مشتری ها
میکنند تا تجربه لذت بخشی داشته باشند. مهمترین و آخرین هدف در
دادوستد داشتن اطمینان از این است که مشتریان خارجی بسیار خشنود
بوده و دوباره به پیش فروشنده بازگشته و نزد دیگران از محصولات آن
فروشنده تبلیغ و تعریف کنند.[۱]
مشتریان داخلی: مشتریان تنها شامل کسانی نیستند که وارد فروشگاهها
یا شرکت ها شده و یا سفارش تلفنی و اینترنتی میدهند. بلکه مشتریان
شامل کسانی هستند که همه روز کارو تلاش انجام میدهند تا عملکرد یک
سازمان با موفقیت انجام شود و آنها کسانی نیستند جز کارکنان خود
شرکت.